Breda transport

Rotterdam staat bekend als havenstad. Maar Breda is ook een belangrijk economisch centrum voor het omliggende gebied en een centrale locatie voor bedrijven. Het zuiden van Nederland is ook de thuisbasis van enkele van Europa's meest geliefde bezienswaardigheden, van de Maasvallei tot het Groote Ommers veld, een UNESCO Werelderfgoedlocatie die zowel Duitsland als Nederland doorkruist. Rotterdam heeft echter meer dan alleen zijn haven – Breda ligt in het hart van het Nederlandse platteland, waardoor het een natuurlijke plaats is voor het opzetten van vervoersknooppunten die goederen efficiënt kunnen verplaatsen. De nieuwe BREDAINVOERING (vervoerssysteem) van Rotterdam zal de capaciteit tussen Breda en Rotterdam tegen 2024 met 50% verhogen, waardoor de connectiviteit drastisch zal verbeteren en de congestie in beide steden zal verminderen. Dit artikel legt uit wat dit betekent voor mensen die in Breda wonen of werken: welke veranderingen op komst zijn en hoe zij zich moeten voorbereiden.

Wat is het Breda kanaal?

Het Kanaal Rotterdam – Breda is een vitaal onderdeel van het Nederlandse netwerk. Het verbindt de Noordzee met de Rijn en loopt via Bad Bentheim, Nederland, Duitsland en Rotterdam. Het kanaal is ook de thuisbasis van enkele van de grootste havens van Nederland. Het Bredase deel loopt van de rivierhaven van Rotterdam in Kralingen naar de haven van Breda in de Oosthaven. In april 2018 is het kanaal officieel opgewaardeerd van een 'M-klasse kanaal' naar een 'B-klasse kanaal', wat betekent dat de waterweg nu meer schepen kan verwerken. De upgrade kan de tijd die schepen nodig hebben om door het kanaal te varen met wel 30% verkorten. Dit betekent meer verkeer door Rotterdam en Breda, wat goed nieuws is voor beide steden.

Hoe werkt het verbeteren van het Breda kanaal?

De kanaalverbetering wordt in twee fasen uitgevoerd. Fase één is afgerond, terwijl fase twee momenteel in uitvoering is. Het kanaal wordt verbreed met 2,3 km (1,5 mijl) om grotere schepen te kunnen ontvangen. In fase twee wordt het kanaal 1,8 km (1 mijl) breder, waardoor schepen sneller kunnen passeren en opstoppingen worden vermeden. Het rechtere kanaal zal ook een grotere capaciteit en veiligere omstandigheden voor kleinere boten mogelijk maken. Er worden ook nieuwe verlichtings- en navigatiesystemen geïnstalleerd. Samen met andere verbeteringen zal het nieuwe kanaal resulteren in een toename van de capaciteit tussen Breda en Rotterdam met 50%, van 60.000 tot 90.000 schepen per jaar.

Wat hebben Bredanaars en Rotterdammers te winnen bij het kanaal?

Het nieuwe kanaal maakt het vrachtverkeer tussen Rotterdam en Breda gemakkelijker en zorgt voor kortere wachttijden in de haven. De nieuwe terminal in Breda aan de Oosthaven maakt uitbreiding van de haven mogelijk, terwijl de nieuwe terminal in Rotterdam aan de Kralingen de uitbreiding van de Europoort mogelijk maakt. Hierdoor wordt de Rotterdamse haven groter en kunnen grotere schepen worden afgehandeld, die zullen kunnen profiteren van het bredere kanaal en de congestie in de huidige haven van de stad zullen kunnen vermijden. Het verbeterd dus zowel het transport van Breda als van Rotterdam naar andere plekken.

Wat moeten mensen nog meer weten?

Nederland investeert meer in zijn havens om ervoor te zorgen dat ze concurrerend blijven. De havens van Nederland behoren tot de modernste en best uitgeruste ter wereld. Ze bieden een breed scala aan diensten, waaronder logistiek, douaneafhandeling en scheepsverzekeringen. Rotterdam en Den Haag zijn de belangrijkste vervoersknooppunten van het land en zijn nauw met elkaar verbonden via hogesnelheidstreinen. Beide steden beschikken over uitgebreide infrastructuur, waaronder een reeks nieuwe metrolijnen. Rotterdam is ook een belangrijke internationale haven, die over zee verbonden is met de rest van de wereld.